Fast frakt 90 -
Fri frakt over 1100 -
Lynrask levering
Til kassen
Totalt: 0
Meny

Logg inn

Handlekurv / 0 produkter

Handlekurven er tom

Usikker på hvor du skal starte?
Se våre nyheter
TOTALT 0,-
Fast frakt 90 | Fri frakt over 1100 | Lynrask levering
HELSE & VELVÆRE

Tips til en stressfri jul

Klisjé, men sant... det der med at jul og stress henger sammen? At vi hele tiden får input om å roe ned, skape en god førjulstid uten kav og mas, men samtidig proppes full av "to do-lister" og "skal bare - burde bare og "må bare". FOr å redusere stress og mas har vi laget noen gode "kjøreregler" som hjelper oss å holde fokus, ihvertfall deler av desember og disse har vi lyst å dele med deg.

Planlegg og være ute i god tid: Det er en skikkelig god følelse å gå inn i desember med julegavene i boks. Planlegg innkjøp av julemat og godis i starten av desember, så slipper den tanken å spinne gjennom ukene.  

Ikke fyll opp kalenderen: Mange har en tendens til å fylle opp kalenderen i julen. Det kan være mange julebesøk, middager og samlinger og ulike arragementer, men vi trenger jo ikke treffe alle før jul? Det kan være hyggelig å legge sosiale treff til janaur når dagene er roligere og du trenger noe koselig å se fram til. Så er det lov å takke nei. Kanskje du trenger noe annet for å ha det bra og lade enn det sosiale. Det er ikke alltid lett å takke nei til hyggelige selskap, men det er heller ingen god følelse å gjøre noe man ikke vil.

Senk forventningene og tillat støv og rot: Hvorfor skal alt være på stell til jul? I en hektisk hverdag med småbarn, studier eller et travelt arbeidsliv kan begeret fort renne over. Senk forventningene. Ikke press kapasiteten din ved å gi deg selv flere oppdag. Vask som du pleier, rydd som du pleier og husk at ingen vil se de grå vinduene likevel. For når julemiddagen settes på bordet er det det mørkt ute og fokus på julemat, gaver og hygge vil stå i fokus. 

Legg vekk telefonen: Dette er jo også litt klisjé, for vi vet alle at det er bra å legge vekk mobilen, men likevel kan det være himla vanskelig. Vi øver oss hele tiden og hvem vet om dere klarer dere uten input fra BeeOrganic i julen? ;) Følelsen av å være utilgjengelig kan være både stressende og befriende. Så, hva gjør vi rent konkret? Jo, vi legger fra oss telefonen i et annet rom enn det vi oppholder oss i, for eksempel gangen. Når gjestene kommer oppfordrer vi til det samme. Dette skaper en helt annen form for sosialt samvær, tilstedeværelse og ro. Det blir lettere å se hverandre og opprettholde gode samtaler. Det går også ann å ha felles "mobiltid" der alle bruker mobilen. Dette oppleves både fint og mindre frustrerende fordi mobilbruk er avtalt på forhånd. Et av våre beste tips faktisk.

Natur og tur: Kom deg ut! Forskning viser at det å være i naturen har mange helsefordeler, både psykisk og fysisk. Ikke bare er det godt med bevegelse etter mange måltider og søt mat, men det kan være godt å bytte omgivelser, komme seg opp av sofaen, få friskt luft i lungene og kjenne vind, kulde eller sol mot ansiktet. Begynner barna å frese og bli urolige eller kjenner du irritasjonen begynner å ta plass? Ut, ut, ut i naturen! Finnes ikke noe bedre spør du oss!

Snakk sammen om hva desember skal inneholde: Det er ikke uvanlig å ha ulike forventninger om hva førjulstiden og julaften skal inneholde. Snakk sammen med resten av familien og bli enige om hva dere skal prioritere. Gi hverandre rom til å gjøre de tingene som dere har lyst til, så alle får en bit av sin optimale julstemning og juleferie. Selvom det er jul og fokus på kos og hygge er vi jo de samme. Så ikke bli overrasket om det kommer litt friksjon, en småkrangel eller en dør som sier pang. Er du forberedt på at hverdagene også finnes i julen, er det gjerne lettere å godta situasjonen uten å bli skuffet. 

Så, la oss senke skulderne, la hybelkaninene danse rundt under sofaen, nyte fridagene med alt det gode, legge vekk mobilen og se hverandre inn i øynene, spille spill, se en god film sammen og ikke bli helt på tuppa om ettåringen ikke er i seng til 19.00.